یک وبلاگ آزاد ! هر انتقادی به جاست.

تیپا به فرهنگ" انتظار در اماکن عمومی " در ایران مدرن

من نمیدونم واقعا تو این کشور چی میگذره ! فرهنگ مردم رو میگم ! 

دارم سعی میکنم این مردمو یکم عوض کنم ! 
با کتاب خوندن توی اماکن عمومی یا چمدونم استفاده از فلش کارت و اینا. یا حرف زدن با کسی در یک مورد مشخص مثل بازی های کامپیوتری . نه حرف زدن تیکه تیکه و نامربوط که صرفا برای وقت گذرانیه . و اسمشو میذاریم چرت و پرت گفتن .


وقتی بیکارید مثلا منتطرید کلاس شروع شه یا توی سالن انتظار سینما یا تیاتر نشستید (سالن انتظار فرق داره با سالن نمایش ) ، وقتی توی مترو یا وسایل حمل و نقل عمومی هستید وقتی تو مهمونی دست به سینه نشستید و کار مفیدی نمیکنید . یا به جوک های دایی میخندید و زورکی لبخند میزنید ، یا وقتی دور هم جمع میشید . واقعا یکم فکر کنیم . ما ایرانی ها استاد وقت هدر دادنیم . 

صبور ترین قیافه هایی که دیدم مال مترو اند . چرا لاقل توی گوششون اهنگ نمیذارن ملت ؟ چرا به در و دیوار نگاه میکنن ؟ 

چرا اونایی که رو صندلی نشستن یه کتاب کوفتی نمیخونن ؟ اگرم پای گوشی باشن که دارن ازین خزئبل به خزئبل دیگه میرن و فیلم داب اسمش میبینن (تازه همونم نمیبینن به جان خودم اکثرشون به روبرو زل میزنن و حتی نمیخوابن ! خب یه بازی فکری رو گوشیت بریز )

حالا مترو بحث من نیست ! چرا وقتی منتظر شروع کلاسیم یه کار مفید نمیکنیم ؟ 

چرا چرت و پرت میگیم ؟ چرا به معنای واقعی کلمه **** میگیم وقتی دور هم جمع میشیم ؟ همیشع هم دنبال مباحثی هستیم که یکم بخندیم ‌ .. تازه همونم خیلی شل و با منت میگیم نه یه خنده درست و حسابی . من خودم از بحثایی که بین مردم شکل میگیره خوشم میاد و بهشون گوش میدم . ولی واقعا مردم ایران فقط در مورد مسائل سیاسیه که اتیش بحثشون داغه . 

لاقل یه دو تا خاطره مفید از زندگیت بگو ! 😐 بگو دیشب چی خوردی کجا رفتی . 

امروز داشتم به یه نفر میگفتم : اره دیشب رفتم تیاتر . ۱۶ تومن پول اسنپ شد موقع رفت . هزارو پونصد تومن هم پول برگشتش شد با مترو !

 بعد گفت : اهان ! 

بعد رفت اون طرف کلاس همینجور دستاشو عین کابوی ها گذاشته بود توی جیبش و خیلی ریلکس به یکی دیگه چرت و پرت گفت :" بابا این زبان خوندن هم فایده ای نداره !"

من اصلا این کار مسخره پرسه زدن یا هیچ کاری نکردن رو خلاف شان خودم میدونم . دیگه تهش اینه که یه خودکار میگیرم دستم و نقاشی میکنم ! این هیچ کاری نکردن یه جور واگیر دار شدنه و تبدیل به فرهنگمون شده اصلا . 

حس میکنم مغز ملت رو مثل کرم میخوره و اصلا خوب نیس 

من توی چت هم همینم . هر موقع ببینم طرف مقابلم حال و حوصله نداره و داره بی ربط و تیکه تیکه حرف میزنه که فقط وقت بگذره منم مثل خودش رفتار میکنم و بعد دو سه دقیقه خودش خسته میشه و میگه : ببخشید من برم . 

ما علاقه داریم به وقت تلف کردن و اگر برای این وقت ها یه پر کننده در نظر نگیریم خیلی راحت عمرمون تموم میشه بدون اینکه به مفهوم خاصی رسیده باشیم . انگار همیشه منتظریم که حادثه ای بیاد سمتمون . ولی تنها چیزی که میاد مرگه و جهالت ... 




sina S.M
مریــــ ـــــم
۲۸ مرداد ۰۸:۳۹
نه بابا
اینقد هواش خوبه
همه میان میشینین عصرا
امدی کرمون حتما برو
میفهمی چی میگم
پاسخ :
اوه سه سال بعد جواب دادین که 😂
fa fa
۲۵ مرداد ۲۳:۴۱
چاره اینطوری وقت تلف کن نبودن!
پاسخ :
^^ کتاب خوندن یا وقت تلف ننمودن به هر روش دیگه
منتظر اتفاقات خوب (حورا)
۲۵ مرداد ۱۲:۳۷
این زمان باارزش رو قدر نمی دونیم.
پاسخ :
:)
مریــــ ـــــم
۲۵ مرداد ۰۹:۰۳
سه روز پیش کتاب ابن مشغله نادر ابراهیمی ورداشتم رفتم میدون گنج علیخان کرمان (جایی که روزانه توریست و گردشگر زیاد میاد)نشستم روی یه نیمکت که همیشه میشینم و 2فصل اولشو خوندم
در واقع هدفم این بود که نقشی هرچند کوچک در تصویرسازی خوبی از شهرم داشته باشم
جالب اینجا بود که ملت یه جوری نگام میکردن
:|
پاسخ :
مطمئنم توریستا نگاه نمیکردم مردم خودمون بودن ! :دی

خیلی کار خوبیه ! فقط از گرما هلاک نشدین؟ الان تو این فصل هیچ جای ایران به جز خونه زیر کولر و پنکه نمیشه دووم اورد 
ستــ ـاره
۲۵ مرداد ۰۰:۳۹
من چند بار با کسایی روبه رو شدم که توی مترو یا اتوبوس درحال خوندن کتاب بودند ، تعدادشون کمه اما آدم از دیدنشون لذت میبره و امیدوار میشه. 
کاش بیشتر بشند
پاسخ :
من که ندیدم تاحالا . . . هعی 
פـریـر بانو
۲۵ مرداد ۰۰:۰۹
هووممم.. چه پست خوبی بود واقعا! درست میگین... 
اتفاقا امروز من هم داشتم به همین فکر می کردم! برای همینم وقتی خواستیم بریم خونۀ مادربزرگ یه کتاب همراه خودم بردم و وقتایی که حس کردم بحثای بی سر و ته و تکراری بالا گرفته می نشستم کتابو می خوندم! کتاب خوندن از همه چی بهتره :]

این دغدغۀ فرهنگی که دارین برام قابل ستایشه. اینکه در جواب کامنت از کتابخون ها تقاضا می کنین بیرون مطالعه کنن تا فرهنگش جا بیفته. احسنت :)
پاسخ :
من خودم توی محیط عمومی و جایی که مردم نگاهم کنن خیلی سخته برام تمرکز و مطالعه ولی اینکارو انجام میدم چون واقعا مردم ما تاثیر پذیرن ب نظرم . از طرفی این موضوع باعث میشه اصلا دلت بخواد زمان دیرتر بگذره که بتونی کتابتو بخونی ولی وقتی داری تو تلگرام چرخ میزنی یا با افق خیره میشی دلت میخواد زمان مثل برق و باد بگذره ؛/ این شبیه انتظار برا مرگه ! 

خلاصه اینکه بر خلاف لی‌لی من خیلی دنبال فرهنگ پراکنی ام 😂 [نامبرده تیکه خود را انداخته و از کادر خارج میشود ] ... ☺🚶
fa fa
۲۴ مرداد ۲۳:۱۲
از بعد کنکور خیلی اینطور شدم...
چاره‌ش نمیدونم چیه:(
پاسخ :
چاره چی فافا ؟!
بهــ ــار..
۲۴ مرداد ۲۱:۵۱
فقط میتونم بهت این آگاهی رو بدم که همین تصور کردناس که واسه ی ما آزار دهنده س..
کاش یه روز مردم میفهمیدن! کاش!
پاسخ :
ناراحت شدی ؟ شوخی بود بابا ! خواستم ازون حال و هوا درعای :))
بهــ ــار..
۲۴ مرداد ۲۱:۱۰
حدود پنجاه و سه و نیم درصد باهات موافقم :-"
پاسخ :
الان دارم تصور میکنم این جمله رو با لکنت بخوایم بیان کنیم چه شکلی از اب در میاد 😅 
اسمان ***
۲۴ مرداد ۲۱:۰۹
دقیقااا...من یه مدت تو مترو وایستگاه اتوبوس  کتاب میخوندم تنی از انسان های باشخصیت  با ذوستانشون شروع کردن به مسخره کردن ومتلک انداختن من هم به همون اهنگ گوش دادن دیگه قناعت میکنم 
پاسخ :
وا چقد بیشعور . البته منم قبل ورود به دانشگاه کلا ملت به خاطر بچه بودنم زیاد فضولی میکردن تو کارم ولی الان کسی کاری بام نداره اگرم کسی چیزی بگه خیلی خوشحال میشم جوابشو بدم که بچسبه کف زمین 
ستــ ـاره
۲۴ مرداد ۲۱:۰۶
منم تحملش سخته برام. خودم همیشه یه کتاب باهام هست یا مثلا یه سخنرانی یا موسیقی گوش میکنم . اما فکر کنم اکثریت ، منتظر مرگند...
چون به این دنیا اومدن ، دارن زندگی میکنن ...
پاسخ :
اکثریت ایرانی ها البته . در گوشه و کنار جهان کامل متفاوته . در این یه مورد واقعا مرغ همسایه اصلا هیولاست خیلی از غاز بیشتر 😒

خواهشا از کتابخون ها تقاضا دارم کتاباشونو مطالعه کنن در بیرون تا این فرهنگ یکم جا بیفته . اگرم تمرکز براشون سخته برن خونه اون قسمت از کتابو دوباره بخونن .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
آرشیو مطالب
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان