یک وبلاگ آزاد ! هر انتقادی به جاست.

از آمدنم نبود گردون را سود

از آمدنم نبود گردون را سود     


        وز رفتن من جلال و جاهش نفزود 


وز هیچ کسی نیز دو گوشم نشنود 


        کاین آمدن و رفتنم از بهر چه بود 

عمر خیام

...



جدای از معنی آهنگ شعر خیلی برام دلنشینه . علتش استفاده دوباره از "وز" در ابتدای مصرع سومه . یه جور هارمونی عجیب و جالب بهش میده که باعث شد بعد از متوجه شدن این نکته ساعت ها این بیت رو زمزمه کنم . 


از آمدنم نبود گردون را سود ، وز رفتن من جلال و جاهش نفزود ، وز هیچ کسی نیز دو گوشم نشنود کاین آمدن و رفتنم از بهر چه بود (راستی کاین را به صورت کین تلفظ میکنند، عجیب نیست بعضی ها ندانند توی پیش دانشگاهی که پسرای گنده بلد نبودن)

هیچ در مصرع سوم را باید کشیده و به آن عمق بخشید (هییییچ) تا آهنگ شعر درست باشد . (در اینجا درست یعنی نظر من ، شاید شما روش مطلوب خودتان را برای خواندنش بیابید)


" نبود " مصراع اول را هم باید به اندازه هیچ کش داد . در کل باید شعر را سریع خواند ولی در این دو کلمه واژه را به طور کشیده میخوانیم (اصطلاح تخصصیشو بلد نیستم)

در زیر نمونه تلفظیشو مینویسم (جاهایی که فاصله رو برداشتم یعنی تاکید دارم بدون مکث بخونید) 

از آمدنم نبووود گردون راسود ... وز رفتن من جلال و جاهش نفزود 

وز هیییچ کسی نیز دو گوشم نشنود ... کین آمدن و رفتنم از بهرچه بود 


به نظرم باید وویس میذاشتم اینجا ، اینهمه دنگ و فنگم نداشت . 

... 


کتاب سال خرگوش از اتور پاسیلینای فنلاندی رو شروع کردم . 

 : 

*****

آدم حتی در یک روستای خوب و دوست داشتتی نیز نمیتواند برای همیشه ول بگردد . 

:

*****

"چشمم روشن ! پس فکر هایت را کرده ای، همین؟ عقلت را از دست داده ای. همین حالا مجبوری بیایی خونه. مسخره بازی در نیار. مسلما اخراجت میکنند و به علاوه ، آنترو و کرتو امشب می آیند پیش ما . باید بهشان چی بگویم ؟"


"بگو فلنگ را بسته ام. حداقلش این است که دروغ نمیگی."


"چطور میتونم چنین چیزی بهشان بگم ؟ اگه میخواهی طلاق بگیری، خیالت راحت، دیگه کار نمیکنم! نمیگذارم اینجوری زندگیم را خراب کنی و راهت را بکشی و بروی. هشت سال به پایت نشسته‌ام! اگه عقل داشتم که با تو عروسی نمیکردم!"

زن زیر گریه زد.

"زودتر آبغوره هایت را بگیر که پول تلفن زیاد می‌شه" 

:

*****

زنش در یک بهار باردار شد. ولی بلافاصله جنین را سقط کرد: تنها به این دلیل که تخت نوزاد تناسب و توازن اسباب ها را بر هم میزد. 

ولی پس از سقط، علت حقیقی بر واتانن معلوم شد: واتانن پدر واقعی آن بچه نبود. 


******

(در این بخش یک راننده بولدوزر خیلی پر سر و صدا با ماشینش وارد یک کمپ میشود و همه را میترساند) 

زن ها با سرکوفت گفتند:"عقل از سرت پریده؟ اینجوری میخواهی همه چیز و همه کس را درو کنی ؟ نمیفهمی که بچه ها میترسند و شیر گاو ها خشک میشه؟"

راننده دست دود گرفته اش را جلوی صورت کثیفش گرفت و با کمی متانت گفت :"عفریته ها، حرف زیادی موقوف" . 

زن ها با غضب عربده کشیدند :" عفریته ننه ی خودته!"

راننده پیاده شد و به سمت زن ها قدم برداشت:" سه روز می‌شه که دارم این بولدوزر را میرانم و سه شب است که چشم روی هم نگذاشته ام. پس دهان‌تان را ببندید.".

*****


رمان سال خرگوش رتبه‌ی پنجم را از بین ۱۰ کتاب برتر فنلاند به خود اختصاص داده. 

مدت ها بود تو کتابخونم خاک میخورد !



sina S.M
masi Rika
۲۹ فروردين ۲۰:۵۳
نه منظورم از کراش علاقه ی سطحی و زودگذر بود!😀
کندی کراش همون بازیه س که آبنباتارو باید بچینی کنار هم؟!واقعن طرفدار زیاد داره؟!فک میکردم فقط دور و بریای من معتادشن!-_-

انگار چون من میام اینجا توعم وظیفته بیای اونجا!:)))
بیخیال سخت نگیر!:)
پاسخ :
ببخشیدا ولی چه دوروبری های خزی داری :/ 
حالا سخت نمیگیرم اینه . فرض کن بخوام سخت بگیرم :دییی
masi Rika
۲۹ فروردين ۲۰:۲۲
علاقه س دیگه،کاریش نمیشه کرد سینا!!^_^
من قدرت انتخاب ندارم بین کراشام!^_^

+جدیدن زود زود پست میذاری یا من دیر دیر میام؟!😶
پاسخ :
کراش چیه ؟؟ کندی کراش بازی میکنی ؟ چقدر این بازی مزخرفه ولی این همه طرفدار داره . 

هر دوش :دی 

البته دیر دیر اومدن شما شرف داره به نیومدن من به وب خودت :دی + ببخشید سرم شلوغه ! یعنی همینکه تو وب خودمم مینویسم دارم از نمره دانشگام میزنم :/
masi Rika
۲۹ فروردين ۲۰:۰۳
شعرای خیام به طرز عجیبی با لبای آدم میرقصه!..
این بیت موردعلاقمه از خیام:
من در عجبم ز می فروشان کایشان
به زآنچه فروشند چه خواهند خرید؟

انقد این بیت خوش آهنگ و موزونه که دلم میخواد باهاش رل بزنم!!😀
پاسخ :
مگه قبلا با سکویی نزدی ؟؟ چند تا عاخه ؟؟. :))

هلما ...
۲۷ فروردين ۱۸:۱۳
اگه میخواستین معلم ادبیات خوبی میشدین حتما ...
پاسخ :
شاید یه روز مدرس زبان فارسی شدم تو خارج :/ حاضرم مجانی اینکارو کنم :))
مـــهــر بــانـــو
۲۷ فروردين ۱۵:۰۸
گفتم ک حقت بود:))))
همیشه همینجوری ساکت ی گوشه بشین 😂😂😂
پاسخ :
ابلیس :/ 
ف.ع ‏ ‏‏ ‏
۲۷ فروردين ۰۹:۰۸
باید کتاب جالبی باشه 
پاسخ :
بلی ! 
مـــهــر بــانـــو
۲۷ فروردين ۰۱:۴۶
:/این رومانه نفهمیدم چیشد 😳کی ب کی بود :/
.......
:)))))

پاسخ :
تیکه های جالبش رو جدا کردم گذاشتم دیگه ! نتیجه گیری خاصی نداشت ! 

راستی خیلی ممنون از خجالت ما در اومدی تو پست قبلی . حیف قول دادم جواب کامنت ندم :دی 
محمد رضا
۲۷ فروردين ۰۱:۲۹
شعر قشنگ بود
سعی میکنم  حفظش کنم
پاسخ :
منم جزو امتحان پایان ترمه مگرنه حفظ نمیکردم خخخ
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
آرشیو مطالب
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان